tisdag 27 oktober 2009

Kvällsträning med Pudelgänget

Delar av tävlingslydnadskursen som jag gick i början på hösten har trotsat mörker och kyla för att fortsätta träna på tisdagkvällarna. Det är jättebra för motivationen att träna i grupp! Jag och E ska till Ö-vik på Lydnadsprov på lördag så vi kommenderade varandra genom nästan hela programmet. Skönt att få ett genrep! Meya skötte sig bra, trots störningar av andra hundar på planen och en vääldigt kort uppvärmning innan. Hon var superhet! Lite sneda sättande och lust att gå för fort i vissa delar av FF, så det måste vi jobba bort. Hoppet tränar vi sällan eftersom det bara finns på klubben. Där hade hon för bråttom tillbaka- väntade inte på mitt kommando. Så det punkttränade vi på -att sitta kvar. Apporteringen var kanon, bar tempo både in och ut. Tempot har ju tidigare varit något lägre in-men där har träningen givit resultat. Annars känner jag mig rätt lugn inför helgen -det är ju Rutan som är spännande varje gång. Har tränat på att bara skicka ut henne, så har hon fått hitta mitten själv-så att jag inte ska bli beroende av att jag ska stanna henne vid rätt punkt-för det har inte riktigt funkat. Det här känns bättre. Har ibland ställt ut Rutan på gården, gjort annat och sedan kommenderat "Rutan" och då sticker hon direkt och faktiskt de flesta gånger är hon inom de fyra konerna. Så jag kör vidare på den inslagna vägen. Hon gillar verkligen att få springa dit! Farten in är oxå högre än i början av säsongen. Under platsligget började det plötsligt att knattra gevärseld från I20. Då klev jag fram från mitt gömställe och Meya låg lugnt kvar så då gick jag och belönade henne med en härlig vomburgare! Kändes jättebra att hon låg kvar trots knattret! En toppenträning som avslutades med en värmande fikastund!

3 kommentarer:

  1. Låter härligt! Det bådar ju gott inför helgen, ska hålla tummarna att rutan funkar då också! Min Rut har också haft bråttom tillbaka på återhoppet, men efter kvarsittande så har det blivit bra!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Härligt värre :) skott kan ju annars bli ett problem:) kul att du hittade våran blogg. Ska kika in på er så jag får veta vad som händer. Viltspår verkar kul har aldrig testat det med Nicke men någon dag ska vi det.

    Ha det bra :)Carro

    SvaraRadera
  3. ja de var verkligen bra med en genomkörning av programmet.. jag är dock nervös för lörda!!
    Ses!

    SvaraRadera

Hälsningar