onsdag 14 oktober 2009

Träningstävling

I går var det sista tillfället på tävlingslydnadskursen. Jag har missat två senaste pga av min kassa kropp, men nu var det alltså sista gången ut och det skulle avslutas med tävling i momenten för Lk 3. Spännande värre alltså!

Vi var tre stycken i Lk3. Började med Sittande i grupp 2min och Platsliggning 4min med dold förare. Meya klarade galant max poäng i båda momenten. =)

Frittfölj med stegförflyttningar hö/vä och bakåt. 7,5p. Lite slams, men fin kontakt.

Sättande 0p. Hon la sig istället...

Inkallande med ställande å läggande: 5p. Här var det matte som glömde läggandet! Ooops!

Rutan: 0p. Har inte tränat mer än tre gånger på treans ruta. Så här har vi något att bita i.

Apport-Hopp: 5p Tjuvstartade. Brukar aldrig tjuva, hellre tvärtom...

Metallapport: 9p. Tar försiktigt, tempoväxling

Vittringsprov: 9p. Tappar pinnen när hon sätter sig i utgångsposition. Jättenöjd! Ingen tvekan alls!

Fjärrdirigering: 5p. Förflyttar sig framåt vid ställandet. DK.

Totalpoäng 181/320 Hmm! Vi har en bit kvar men det känns inte omöjligt...
Träningen med vittringspinnarna som jag kört med Meya verkar ha funkat bra. Jag har egentligen bara tränat med en pinne. Har lagt ut den i lite högre gräs så har hon fått söka reda på den genom att koppla på nosen. När jag lagt ut fler pinnar så har hon tagit vilken som helst, så det la jag ner. Men när jag då lånar andras vittringspinnar och bara en har min lukt så är det inga problem. Då tar hon rätt direkt..

Jag hade lite svårt med koncentrationen under tävlingen, "släppte" Meya mentalt ibland (mest hela tiden). Hade gjort stan med Fanny innan, på jakt efter den ultimata vinterjackan ;). Det är inte bästa uppladdningen för mig inför ett lydnadspass. Jag blir surrig i skallen av allt folk och alla intryck i affärer...
Det var kallt som tusan i går, men H bjöd på varmt kaffe, te och mjukpepparkaka för att vi inte skulle frysa ihop! Dagen till ära var det prisutdelning. Meya fick ett fint lila koppel och en ny matskål!

1 kommentar:

  1. Åh vad roligt! Samma sak med vittringspinnarna hände mig i dag...Rut smakade och tog vilken som. Ska nog göra som du och lägga en på frihand. Jätte bra poäng på det momentet. Treans ruta är ju lite vansklig att träna in när man är kvar i tvåan tycker jag. Provade lite lätt för ett tag sen och då sprang Rut till konen i rutan också istället för mitt i. Kul med lite pris utdelning också, koppel och skålar är alltid kul :)

    Kram

    SvaraRadera

Hälsningar