måndag 16 november 2009

Träningstankar


Tänker på vad som stör mig mest och vad stör Meya mest?

Meya blir ofokuserad om jag tappar koncentrationen. Så det absolut viktigaste är att jag är "i nuet". Ta ett del i taget, bit för bit. Jag vet att vi kan lydnadsprogrammet, så det behöver jag inte vara nervös inför. Jag behöver träna på att vara avslappnad i tävlingssituationen. Andas, så att jag är avspänd i kropp och knopp.
Så det är att hitta rätt attityd för både mig och Meya, störningsträningar och finlir som ska tränas på inför nästa tävlig. En sak som jag inte tränat på är att belöna förflyttningar mellan momenten. Att inte alltid belöna när momentet är slut utan gå en bit mot en ny utgångspunkt och belöna för att hon frivilligt följer med.
Förra gången vi tränade så tänkte jag på att gå FF tätt förbi andra hundar och förare som stod och pratade, och det funkade bra. Hon tappade inte kontakten alls.
När det gäller Rutan ska jag komma ihåg att flytta den mellan skicken, samt att träna skicken och ställanden var för sig, och sedan kedja ihop ibland. Som jag gör med Inkallandet. Det är sällan jag kör hela momentet, utan jag belönar ställandet med ett bollkast eller godisskål bakåt.

Sugen på att börja med dirigeringsapporteringen. Hittade en inlärningsmetod hos Lina på bloggen Hundbiten som Maria Hagström hjälpt henne med:
Ett litet tips! är att det finns många bra länkar till olika hundtränare på den bloggen.

2 kommentarer:

  1. Råkade ramla in här och hittade en länk till min blogg, kul! :)
    Ska rätta lite dock - det var Maria Hagström som visade mig detta sätt att lära in dirigeringen på :)

    Hoppas du har en skön kväll
    Lina :)

    SvaraRadera
  2. Vad kul med träning i hop med hund!
    Har varit utan hund i snart tre år pga att det inte funkar i hop med arbetstiderna.
    Trodde aldrig att jag skulle sakna promenader i regn & blöta hundspår i hallen, men det gör jag=))

    Sen måste jag bara säga att eran "bykvinno" middag verkar vara en strålande sammankomst!

    Ha en go dag//Hannis

    SvaraRadera

Hälsningar